HOME OVER ONS DIENSTEN TARIEVEN INFORMATIE FAQ CONTACT
Administratie
De administratie van een onderneming is
als een kompas in een groot bos. Een goed bijgehouden administratie laat zien
welke richting gewenst is in een moeilijke situatie. Bovendien zorgt een
adequate administratie dat uw bedrijfsdoelen meetbaar zijn.
Hieronder vindt u
belangrijke onderwerpen voor een adequate administratie:
Wat
moet in de administratie bewaard blijven en hoe lang moet dat bewaard
blijven?
Op
grond van het Burgerlijk Wetboek bent u verplicht een financiële administratie
bij te houden. De Algemene Wet inzake Rijksbelastingen bepaalt dat u de administratie moet bewaren,
die van belang zijn voor de heffing van vennootschap-, omzet- en inkomstenbelasting. Die verplichting
komt erop neer dat u alles wat financiële gevolgen heeft voor de onderneming
systematisch moet vastleggen in een administratie. U bent wettelijk verplicht
deze administratie 7 jaar te bewaren. Voor gegevens omtrent onroerend goed is
de bewaartermijn 10 jaar.
Zaken die systematisch vastgelegd worden, moet u denken aan:
• het grootboek;
• de debiteuren- en crediteurenadministratie;
• de voorraadadministratie;
• de in- en verkoopadministratie;
• de loonadministratie.
>>>
Terug naar vorige pagina
Welke
gegevens moeten op de factuur staan?
Verplichte
gegevens
-NAW-gegevens van uw onderneming (naam, adres en woonplaats);
-Oplopende nummer van de factuur;
-Factuurdatum;
-De hoeveelheid/omvang en de aard van de geleverde goederen/diensten;
-De leverdatum of de periode waarin de werkzaamheden hebben plaatsgevonden;
-Btw-identificatienummer;
-Kamer van Koophandel nummer;
-De prijs/het tarief excl. btw, per geleverde eenheid;
-Als u de brutoprijs vermeldt, dient u eventuele korting apart te vermelden;
-Het btw percentage;
-Het btw bedrag;
-Het totaalbedrag.
Verplichte
gegevens (per bedrijf te bepalen)
-Bij ‘verlegde btw’ ook naam, adres en btw-identificatienummer van uw klant
(bijvoorbeeld bij onderaanneming);
-Eventuele btw-vrijstellingen;
-Een eventuele door de klant gedane vooruitbetaling, met datum;
-Margeregeling (voor bijvoorbeeld autohandelaren en bouwbedrijven);
-Bij levering van vervoermiddel, het kenteken;
-Bij levering aan klant in ander EU-land, vermelden dat het om
‘intracommunautaire levering’ gaat.
Optionele
gegevens
-De betalingstermijn;
-Kortingspercentage;
-Uw handelsnaam, als die afwijkt van de juridische naam;
-Naam van de bank en uw eigen IBAN (rekeningnummer).
>>>
Terug naar vorige pagina
Is een accountant/boekhouder verplicht?
Een administratie voeren voor uw
onderneming is verplicht. Uiteraard dient deze administratie ingericht te
worden naar algemeen aanvaardbare grondslagen. En natuurlijk moet de
administratie op overzichtelijke wijze uw financiële transacties weergeven.
Echter de keuze hoe en door wie de administratie wordt gevoerd is vrij. U
kunt dat zelf doen, voor uw partner, door één van uw medewerkers of door een
boekhouder of een accountant. Elk van deze mogelijkheden brengt een eigen
kostenplaatje met zich mee. Laat u hierover uitgebreid
informeren!
>>>
Terug naar vorige pagina
Waarom is een goede administratie (boekhouding)
belangrijk?
Voor uw bedrijfsvoering
Met een goed bijgehouden
administratie heeft u snel de beschikking over richtinggevende informatie en
resultaten van uw onderneming. De boekhouding geeft u inzicht in uw kosten,
uw omzet en uw winst. Aan de hand hiervan kunt u inspelen op ontwikkelingen
en uw activiteiten eventueel bijstellen.
Voor het invullen van uw belasting aangiften
Uw administratie vormt
de basis van uw belasting aangiften. De
Belastingdienst controleert deze aangiften. Als uw administratie niet
volledig is, niet binnen een redelijke termijn te controleren is of als u uw
administratie niet lang genoeg bewaart, kan dat tot naheffingen en/of boetes
leiden.
Voor aantrekkelijke fiscale regelingen
Als u geen duidelijke
overzichten hebt van uw aan- en verkopen, zult u uw aangifte omzetbelasting niet kunnen invullen. En
zonder een goede administratie kunt u geen aanspraak maken op voordelige
regelingen, zoals de kleine-ondernemersregeling
(KOR) voor de omzetbelasting.
>>> Terug
naar vorige pagina
Wat is administratie en boekhouden?
Administreren is het 'systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken, en
verstrekken van informatie voor het besturen van de onderneming en het
afleggen van verantwoording daarover'. Makkelijker gezegd, administreren is
vastleggen wat er in uw onderneming gebeurd. De boekhouding is een deel van
de administratie maar ook telrollen, agenda's en urenlijsten van het personeel
horen bij de administratie. Boekhouden is het vastleggen van financiële
gegevens: alle ontvangsten en betalingen maar ook alle vorderingen en
schulden. Een goed opgezette boekhouding kan verder veel informatie geven
over de feitelijke situatie in uw bedrijf en daarmee ook informatie om de
strategie voor de toekomst te bepalen. Dit kan betrekking hebben op
bedrijfsdoelstellingen, maar ook op investeringsbegrotingen, en
budgetteringen Het opzetten en bijhouden van een boekhouding vereist de
nodige kennis. Niet alleen boekhoudkundige kennis, maar ook kennis van de
sociale- en fiscale wetgeving.
Een hele tijd geleden raakte bij grote
bedrijven een indeling van het grootboek in het zicht, die wordt aangeduid
met het 'decimale rekeningschema'. Het doel van deze indeling was om te komen
tot een vorm van financieel management die wordt aangeduid met het begrip 'kostenplaatstenmethode'. Hoewel de kostenplaatsenmethode
niet zo vaak wordt gebruikt, heeft het bijbehorende indelingsprincipe van het
grootboek, zij het met vele variaties, een bijna universele toepassing
gevonden.
De rubrieken:
De grootboekrekeningen worden in de volgende rubrieken
ingedeeld:
rubriek 0: rekeningen van vaste activa, eigen vermogen,
voorzieningen en lang vreemd vermogen
rubriek 1: vorderingen, liquide middelen en korte
schulden
rubriek 2: neutrale of tussenrekeningen
rubriek 3: voorraad grondstoffen, hulpstoffen en halffabricaten
rubriek 4: kostenrekeningen
rubriek 5: rekeningen voor toewijzing van indirecte
kosten (kostenplaatsen)
rubriek 6: fabricagerekeningen
rubriek 7: voorraden gereed product en goederen in
bewerking
rubriek 8: verkooprekeningen en rekeningen voor kosten
van de verkopen
rubriek 9: winst & verliesrekening.
Is een goede boekhouder belangrijk?
Er is geen enkel bedrijf
dat kan voortbestaan zonder efficiënt systeem van boekhouden. Ook al heeft u
een klein bedrijf, zonder of met een paar werknemers, houdt altijd het belang
van een goede boekhouding hoog in het vaandel. Met een goede, betrokken
boekhouder is dit stukje van uw onderneming gewaarborgd.
>>>
Terug naar vorige pagina
Wat is een grootboek?
Het meest belangrijke deel van een
boekhouding is het grootboek. In het grootboek wordt elke financiële handeling
vastgelegd. De financiële handelingen worden ook wel mutaties genoemd. Aan de
hand van het grootboek kan zowel de winst-
en verliesrekening als de balans worden opgesteld. Op basis van het
grootboek kan zowel een balans als een resultatenrekening worden vervaardigd.
De balans laat voor een bepaalde datum alle bezittingen, alle schulden en het
resulterende verschil, het kapitaal (eigen vermogen) zien. De
resultatenrekening geeft voor een bepaalde periode (meestal een jaar) een
overzicht van alle opbrengsten, alle kosten en het resulterende verschil (een
winst of verlies).
>>>
Terug naar vorige pagina
KvK
Handelsregisternummer 24441799 ● BTW-nummer
NL154126330.B01 ● Beconnummer 580.016 ●
Disclaimer ● Algemene
voorwaarden
|